Інтернет як інструмент маркетингу

На сьогодні український Інтернет за кількістю користувачів виходить на той рівень, коли інвестиції у його використання як інструмента маркетингу приноситимуть реальні позитивні результати. За висновками конференції «Інтернет-бізнес 2005» розвиток Інтернету в Україні проходить початкові стадії. Збільшується кількість користувачів, якісно змінюється склад аудиторії у сторону збільшення долі представників бізнесу, з'являється розуміння необхідності використання можливостей Інтернету у маркетинговому плані. Наразі Інтернет в Україні є досить новою рекламною площиною, а отже найбільш перспективною. Досвід російського Інтернету, що за своїм розвитком випереджає український, свідчить, що компанії, які саме на цьому етапі почали активно використовувати Інтернет у бізнес-процесах, здобули суттєві переваги у конкурентному відношенні.

Досвід Росії

За офіційними даними російський сегмент Інтернету нараховує близько 15 мільйонів користувачів і це число постійно збільшується. Середній користувач російського Інтернету має вік від 28 до 30 років, працює менеджером середнього або вищого рівня, має прибуток вищий середнього і користується Інтернетом кожного дня. Щодо кількості сайтів: зареєстровано більш ніж 200 тисяч доменних імен; аналогічна ситуація спостерігається у розвинених європейський країнах — Австрії, Бельгії, Польщі.

За словами Голови Федерального агентства з друку та масових комунікацій Михайла Сеславинського: «На сьогодні без Рунету жоден ринок, жодна велика компанія та ЗМІ Росії не можуть існувати». Щомісяця Інтернет у категоріях «бізнес», «авто», «комп'ютери», «цифрова техніка» за інформативністю перевищує відповідні паперові видання. За прогнозами у майбутньому це безумовно призведе до відтоку коштів із преси до Інтернету. Також стрімко зростає обсяг ринку Інтернет-послуг, збільшується аудиторія, розширюється спектр послуг. Інтернет переходить на рівень масового використання.

Масовість використання Інтернету в Росії є підґрунтям для притоку інвестицій і більш стрімкого розвитку Інтернет-сегменту ринку. У 2004 році ринок інтерактивних послуг оцінювався на рівні 6 мільйонів доларів на рік, за прогнозами у 2006 році він збільшиться майже вдвічі (для порівняння в Україні на аналогічні послуги витратили лише 2 мільйони). Із збільшенням обсягів зростає результативність заходів з використання Інтернет-реклами. Результати досліджень свідчать, що за темпами свого розвитку Інтернет-реклама значно випереджає зростання офлайнового рекламного ринку. Серед малого та середнього бізнесу Росії останнім часом Інтернет стає вкрай привабливим інструментом, через те, тому що має великі переваги перед іншими засобами: вибірковий вплив на цільову аудиторію, якість контакту, інтерактивність, низька вартість тощо.

Переваги Інтернету стосовно українського ринку

Аудиторія

За даними найбільшої української рейтингової системи bigmir.net, унікальна аудиторія українського Інтернету складає 4 292 152 осіб (середнє значення за одинадцять місяців 2005 року). Серед них доля киян становить 53,48%. Користувачі з міст із мільйонним населенням (Дніпропетровськ, Одеса, Харків, Львів, Донецьк, Запоріжжя) складають 32,37%.

Користувачами, переважно, є найбільш активні та забезпечені громадяни. До речі, значна частина цієї аудиторії (близько 40%) дивляться телевізор значно рідше, ніж інші українці. У робочі години Інтернет взагалі не має собі рівних ні за якісними, ні за кількісними показниками впливу на аудиторію.

Якість контакту

За якістю контакту Інтернет поступається лише телебаченню та випереджає зовнішню рекламу, рекламу у пресі та на радіо. Це пояснюється високим ступенем персоналізації реклами, високим коефіцієнтом довіри і можливою інтерактивністю рекламного повідомлення.

Інтерактивність рекламного контакту

Напевно головна конкурентна перевага Інтернету над іншими ЗМІ. Розвиток технічних можливостей Інтернету дозволяє організувати максимально інтерактивну взаємодію з клієнтом, врахувати всі його побажання, при цьому обслуговування проводиться миттєво, без чекання у черзі.

Вибірковий вплив на цільову аудиторію

Інтернет, як носій реклами, має найширші можливості у взаємодії з цільовою аудиторією. 80% відвідувачів приходять на сайти через рекламу та пошукові системи для отримання відомостей конкретної тематики. Тобто користувачі налаштовані на сприйняття конкретної інформації та активно сприймають рекламу.

Ще одним інструментом Інтернет-реклами є контекстна реклама у пошукових системах — реклама, що з'являється, коли тематика запиту користувача є відповідною. Крім того, існує можливість розподілу реклами залежно від часу показу та тематики сайту, а також демонстрація різної реклами представникам різних регіонів (банерна реклама).

Вартість

У порівнянні з використанням інших засобів реклами, вартість кампанії в Інтернеті виявляється на порядок нижчою. Створення інформаційної візитки для невеликої компанії коштує до 1000 доларів. Розробка доволі функціонального сайту потребує декілька тисяч доларів. Зазвичай, якщо компанія замовляє сайт, вартість якого становить близько 5000 доларів, вона має рекламний бюджет мінімум у 10 разів більший.

Окрім зазначених переваг слід згадати також про можливість ведення детальної статистики, яка дозволяє виявити важливі особливості аудиторії та залежно від них скорегувати наступну рекламну кампанію. Також безумовною перевагою Інтернету є майже миттєва швидкість публікації матеріалів, а також доступність інформації впродовж 7 днів тижня 24 години на добу.

Перспективи розвитку

На жаль весь потенціал Інтернету в Україні використовується не повною мірою через нерозуміння його переваг у порівнянні з традиційними ЗМІ та засобами реклами. На сьогодні обсяг української Інтернет-реклами втричі менший за відповідні обсяги у Росії. Але Інтернет в Україні поступово набирає обертів.

На сьогодні компанія, що не має офіційного сайту, уже вважається аутсайдером ринку. Останнім часом відбувається перехід від застарілих сайтів з обмеженою функціональністю до концепції створення сайту як повноцінного маркетингового інструменту. Однак, через поки що низькій професіоналізм більшості українських розробників сайтів спостерігається незадоволення результатами, які компанії отримують від своїх сайтів. Це, у свою чергу, впливає на ставлення до Інтернету як інструменту маркетингу, а отже гальмує його загальний розвиток у цьому напрямку.

Досвід інших країн з високим рівнем розвитку Інтернету свідчить, що, незважаючи на тимчасові труднощі, Інтернет-реклама швидко вдосконалюватиметься і згодом стане серйозним конкурентом друкованим ЗМІ та телебаченню. Темпи розвитку Інтернет-простору Росії, від якої Україна відстає на декілька років, підтверджують ці прогнози.

Отже, у найближчому майбутньому можна очікувати зростання значення Інтернету у веденні бізнесу. Точно можна прогнозувати підвищення зацікавленості до Інтернету з боку комерційних компаній. Зростатиме комерційна результативність сайтів. Уже наступного року зростуть пропозиції ринку й інвестиції у нього.